Thank God it’s Friday

De meeste dagen vind ik onderzoek doen echt heel leuk. Ik mag mijn eigen tijd indelen en weet in de ochtend eigenlijk nooit welke ontdekkingen ik die middag weer zal doen. Meestal voelt het alsof ik van mijn hobby mijn werk heb mogen maken. Een enkele dag voelt het alsof het wel echt werk is wat ik doe.

Vandaag was zo’n dag. Ik moest het correspondentieblad van een onderwijs vakbond doorlezen. Te beginnen in 1933 tot en met de (door de Duitsers gedwongen) opheffing in 1942. Normaal niet zo’n dingetje maar nu was het blad zelf niet aanwezig in het archief. Wel hadden zij een film van het blad; een hele boel dia’s achter elkaar die ik met een computer/projector uit het jaar nul kon bekijken.  

   

Na best wel wat gepiel is het mij uiteindelijk gelukt het apparaat te laten werken. Alleen automatisch terugspoelen bleef lastig dus dat deed ik dan maar met de hand… Vermoeiend! 

Het gaat natuurlijk uiteindelijk allemaal om de inhoud. Mijn dag is succesvol als ik met nieuwe inzichten en goede quotes naar huis kan. Dat is wel weer gelukt vandaag. Maar stel jezelf voor dat je vijf uur achter elkaar het huis-aan-huis blaadje van de ANWB moet lezen, op een brak computerscherm, op zoek naar anti-Duitse opmerkingen en ingezonden brieven over de toestand in Duitsland. Dan denk je met recht op het einde van de dag: Thank God it’s Friday! 

Een gedachte over “Thank God it’s Friday

Geef een reactie

