Jongens zeilen, meisjes doen het huishouden

Iedereen heeft wel zo zijn eigen mening over wat goed onderwijs is. Misschien nog wel meer over wat slecht onderwijs is. We kunnen ons allemaal wel die ene leraar herinneren die er niets van bakte en het saaie boek voor Frans.

Klagen over het onderwijs is van alle tijden, net als onderwijsvernieuwing. Ook tijdens de oorlog waren zowel Duitsers als Nederlanders bezig met hoe het onderwijs te vernieuwen. De bezetting bracht namelijk ook mogelijkheden met zich mee voor sommigen. Aanpassingen die voorheen onmogelijk leken, zoals het verkleinen van het aantal leerlingen in een klas, werden tijdens de bezetting opeens wel gerealiseerd. 

Velen zagen kansen om gewilde onderwijsvernieuwingen nu eindelijk door te voeren. Zo kwam ik een brief met aanbevelingen voor het onderwijs van de Nederlandse jeugd tegen in het archief. Volgens de schrijver zouden de volgende idealen moeten worden nagestreefd, zodat de jeugd met de juiste idealen zou opgroeien.

  1. De Nederlandsche jeugd onder 18 jaar rookt en drinkt niet.
  2. De Nederlandsche jeugd kan zwemmen.
  3. De Nederlandsche jongen kan zeilen.
  4. De Nederlandsche jeugd kent de natuur.
  5. De Nederlandsche jeugd kent zijn Koloniën.
  6. Het Nederlandsch meisje is huishoudelijk.

Ik ben vooral erg blij dat ook heel veel initiatieven tijdens de bezetting niet zijn doorgevoerd!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s