Uitreiking promotiebeurs voor leraren

Afgelopen woensdag kreeg ik, samen met 30 andere leraren, de promotiebeurs voor leraren uitgereikt door minister Jet Bussemaker.

Sinds 2011 worden er door het OCenW beurzen gefinancieerd voor leraren in het primair-, voortgezet-, middelbaar beroeps-, hoger beroeps-, en speciaal onderwijs voor promotieonderzoek. Zij stelt per jaar hier circa 9,5 miljoen voor beschikbaar. 

Alle 31 laureaten bij elkaar tijdens de uitreiking van de promotiebeurs.

Alle 31 laureaten bij elkaar tijdens de uitreiking van de promotiebeurs.

Het NWO beoordeelt de aanvragen voor deze beurs en selecteert, na verschillende rondes met o.a. een interview met een beoordelingscommissie, rond de 30 onderzoeken voor een promotiebeurs per ronde. De beurs geeft de leraar de mogelijkheid om voor een periode van vier jaar een vrijstelling van twee dagen per week te krijgen voor het onderzoek. Daarnaast ontvangt hij of zij een jaarlijkse bijdrage voor eventueel onderzoeksmateriaal, reiskosten en congressen. Een droombaan als leraar-onderzoeker dus!

Het doel van deze beurs is om leraren onderzoekservaring op te laten doen waardoor zij hopelijk bijdragen aan verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en helpen de aansluiting tussen universiteiten en scholen te verbeteren.

Ik ben ontzettend blij met deze beurs omdat het mij de mogelijkheid geeft om mijzelf, op hoog academisch niveau, verder te ontwikkelen. Als ik voor de klas sta heb ik dagelijks te maken met uitdagingen, vooral op pedagogisch vlak. Tijdens mijn onderzoeksdagen ben ik op mezelf en het archief aangewezen en word ik uitgedaagd op intellectueel niveau. Ik ontwikkel andere vaardigheden en ervaar hoe leuk het is om weer op academisch niveau te werken. Voor mij ligt de link tussen mijn leraarschap en onderzoek bij mijn enthousiasme voor het historisch onderzoek, iets wat ik probeer over te brengen op mijn leerlingen. Kritisch kijken naar bronnen, werken met onderzoeksmethoden en het organiseren en structureren van een onderzoeksproject zijn vaardigheden die ik tijdens mijn onderzoeksdagen zelf ontwikkel. Dit zijn ook precies belangrijke vaardigheden die ik mijn leerlingen aanleer.

De combinatie van lesgeven en onderzoek doen is ontzettend uitdagend en zie ik zeker als de volgende stap in mijn carriere. De tijd dat leraren veertig jaar lang, dag in dag uit, dezelfde lessen afdraaiden binnen de muren van dezelfde school is mijn inziens voorbij. Juist het feit dat mijn wereld groter is geworden en niet stopt bij de ingang van mijn school maakt mij een betere leraar.

Ook enthousiast geworden om een promotiebeurs voor leraren aan te vragen? Hier een blog met tips!

Zie hier de lijst met onderzoeken die deze ronde werden gefinancieerd. Het persbericht van afgelopen woensdag is hier na te lezen. De uitreiking was trouwens in het Amsterdams Lyceum, een school die tijdens de oorlog zeker ook te maken heeft gehad met de bezetter. Lees hier mijn blog over het Amsterdams Lyceum tijdens de oorlog.

Geef een reactie

